Fotosyntese og respiration

Fotosyntese og respiration

Se introduktionsvideo:

Faglige mål:
Du skal:
a)      Vide hvad atmosfæren består af?
b)      Vide hvor fotosyntesen sker.
c)      Kunne forklare solens betydning for fotosyntesen.
d)      Ud fra en egenproduceret tegning kunne forklare fotosyntesen uden brug af kemiske formler
e)      Kunne forklare de kemiske processer i fotosyntesen og afstemme disse.
f)       Vide hvilke produkter der kommer ud af fotosyntesen?
g)      Kunne forklare hvilken betydning produkterne har for mennesker, dyr og planter.
h)      Vide hvor respirationen sker.
i)        Vide hvilke organer der bruges i processen
j)        Ud fra en egenproduceret tegning kunne forklare processen uden brug af kemiske formler
k)      Kunne forklare de kemiske processer i respirationen og afstemme disse.
l)        Vide hvilke produkter der kommer ud af respirationen?
m)   Kunne forklare hvilken betydning produkterne har for mennesker, dyr og planter.
n)      Kunne forklare fotosyntesen i forhold til respiration

Fagstof:
Læs: https://drive.google.com/file/d/0B-X85PzFn7aUXy1YaTdDcm9UUU0/view?usp=sharing
Se videoen. Den er lidt avanceret, men få så meget ud af den som du kan. Måske skal du se flere gange
Aktiviteter:
1.      Lav en tegning på et stykke blankt papir som kan illustrere fotosyntesen. Tag et billede af den. Gem det i din mappe i en undermappe med navnet fotosyntese.
2.      Byg O2, CO2, H2O og C6H12O6 . Tag billeder af molekylerne enkeltvis og gem dem i din mappe på S-drevet i undermappe med navnet ”fotosyntese”.
3.      Forklar ved hjælp af molekylesættet fotosyntesen for hinanden.
4.      Forklar det for en lærer. Hvis der en til rådighed.
5.      Lav afstemningsopgave. Se video:
Skriv følgende fil ud: https://drive.google.com/file/d/0B-X85PzFn7aUcGZUcnJpRGxNVk0/view?usp=sharing   Få din eventuelt din lærer til at hjælpe med hvordan man gør. det kan være svært!
6.      Diskuter i gruppen hvilken betydning fotosyntesen har for livet på jorden. Del det op i dyr/mennesker og planter. Skriv det kort i et dokument som I lægger ind på jeres s-drev
7.      Lav en tegning på et stykke blankt papir som kan illustrere respiration. Tag et billede af den. Gem det i din mappe i undermappe med navnet ”respiration”.
8.      Byg de molekyler som er nødvendige for at kunne forklare respiration. Tag billeder af molekylerne og gem det i din mappe på S-drevet i en undermappe med navnet ”respiration”.
9.      Forklar ved hjælp af molekylesættet respiration for hinanden.
10.  Forklar det for en lærer.
11.  Diskuter i gruppen hvilken betydning respiration har for livet på jorden. Del det op i dyr/mennesker og planter. Skriv det i en wordfil og gem det i din mappe.
12.  Diskuter forholdet imellem fotosyntesen og respirationen. Beskriv det i en wordfil og gem det i din mappe.
13.  Lav begrebsspil om fotosyntese/respiration. Få det udleveret af din lærer.



Nåede du målene:
Følg linkene og svar på spørgsmålene:
Emne: Fotosyntese
fotosyntesetest

Emne: Respiration

Du kan hente en ”facitliste” hos din lærer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar