Fotosyntese og respiration
Se introduktionsvideo:
Se introduktionsvideo:
Faglige mål:
Du skal:
a) Vide hvad atmosfæren består af?
b) Vide hvor fotosyntesen sker.
c) Kunne forklare solens betydning for
fotosyntesen.
d) Ud fra en egenproduceret tegning
kunne forklare fotosyntesen uden brug af kemiske formler
e) Kunne forklare de kemiske processer i
fotosyntesen og afstemme disse.
f) Vide hvilke produkter der kommer ud
af fotosyntesen?
g) Kunne forklare hvilken betydning
produkterne har for mennesker, dyr og planter.
h) Vide hvor respirationen sker.
i)
Vide
hvilke organer der bruges i processen
j)
Ud
fra en egenproduceret tegning kunne forklare processen uden brug af kemiske
formler
k) Kunne forklare de kemiske processer i
respirationen og afstemme disse.
l)
Vide
hvilke produkter der kommer ud af respirationen?
m) Kunne forklare hvilken betydning
produkterne har for mennesker, dyr og planter.
n) Kunne forklare fotosyntesen i forhold
til respiration
Fagstof:
Læs: https://drive.google.com/file/d/0B-X85PzFn7aUXy1YaTdDcm9UUU0/view?usp=sharing
Se videoen. Den er lidt avanceret, men få så meget ud af den som du kan. Måske skal du se flere gange
Se videoen. Den er lidt avanceret, men få så meget ud af den som du kan. Måske skal du se flere gange
Aktiviteter:
1.
Lav en tegning på et stykke blankt papir som kan
illustrere fotosyntesen. Tag et billede af den. Gem det i din mappe i en undermappe
med navnet fotosyntese.
2.
Byg O2, CO2, H2O og C6H12O6
. Tag billeder af molekylerne enkeltvis og gem dem i din mappe på
S-drevet i undermappe med navnet ”fotosyntese”.
3.
Forklar ved hjælp af molekylesættet fotosyntesen for
hinanden.
4.
Forklar det for en lærer. Hvis der en til rådighed.
5.
Lav afstemningsopgave. Se video:
Skriv følgende fil ud: https://drive.google.com/file/d/0B-X85PzFn7aUcGZUcnJpRGxNVk0/view?usp=sharing Få din eventuelt din lærer til at
hjælpe med hvordan man gør. det kan være svært!
6.
Diskuter i gruppen hvilken betydning fotosyntesen har for
livet på jorden. Del det op i dyr/mennesker og planter. Skriv det kort i et
dokument som I lægger ind på jeres s-drev
7.
Lav en tegning på et stykke blankt papir som kan
illustrere respiration. Tag et billede af den. Gem det i din mappe i undermappe
med navnet ”respiration”.
8.
Byg de molekyler som er nødvendige for at kunne forklare
respiration. Tag billeder af molekylerne og gem det i din mappe på S-drevet i en
undermappe med navnet ”respiration”.
9.
Forklar ved hjælp af molekylesættet respiration for
hinanden.
10.
Forklar det for en lærer.
11.
Diskuter i gruppen hvilken betydning respiration har for
livet på jorden. Del det op i dyr/mennesker og planter. Skriv det i en wordfil
og gem det i din mappe.
12. Diskuter forholdet imellem
fotosyntesen og respirationen. Beskriv det i en wordfil og gem det i din mappe.
Nåede du målene:
Følg linkene
og svar på spørgsmålene:
Emne:
Respiration
Du kan hente
en ”facitliste” hos din lærer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar